Επιστολή του Δ.Σ. της ΕΛ.Ε.ΣΥ.Π. Προς τον Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού κ. Πιερρακάκη

Αξιότιμε κ. Υπουργέ,

Με ευκαιρία την ανάληψη των νέων καθηκόντων σας θα θέλαμε να σας ευχηθούμε καλή επιτυχία στο δύσκολο έργο σας.

Όπως γνωρίζετε, η ΕΛ.Ε.ΣΥ.Π. είναι η μοναδική επιστημονική εταιρία Συμβουλευτικής και Προσανατολισμού στη χώρα που υπηρετεί αδιάλειπτα το θεσμό από το 1985. Περιλαμβάνει εκατοντάδες μέλη που συμβάλλουν στη διάχυση στην κοινωνία των αρχών του θεσμού και των πεδίων εφαρμογής του.

Τόσο από μέλη της εταιρίας μας που είναι εκπαιδευτικοί με εξειδίκευση στη συμβουλευτική και τον επαγγελματικό προσανατολισμό, όσο και από γονείς και μαθητές έχουμε γίνει δέκτες της αγωνίας τους για την έλλειψη Επαγγελματικού Προσανατολισμού στους μαθητές/τριες της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.

Ο Ιούλιος του 2023 βρίσκει το θεσμό συρρικνωμένο όσο ποτέ άλλοτε, με έναν/μία Υπεύθυνο/η Σ.Ε.Π. ανά Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Δυστυχώς, δύο χρόνια μετά την κατάργηση των οργανικών θέσεων των εκπαιδευτικών με εξειδίκευση στον επαγγελματικό προσανατολισμό που υπηρετούσαν στα Κ.Ε.Σ.Υ., δεν έχει δημιουργηθεί νέα δομή για τη συμβουλευτική υποστήριξη των μαθητών και των μαθητριών στην επιλογή σπουδών και επαγγέλματος. Η συμβουλευτική στήριξη τους όμως είναι κομβικής σημασίας για την αυτογνωσία και την ενδυνάμωσή τους, για το σχεδιασμό της εκπαιδευτικής και επαγγελματικής τους πορείας, απαραίτητων εφοδίων σε μια εποχή δυσκολιών και αβεβαιότητας.

Σύμφωνα με το Νόμο 4823/3-8-21, άρθρο 27, προβλέπονται ένας/μια Υπεύθυνος/η Σ.Ε.Π. ανά Δ.Δ.Ε. και ένας/μια εκπαιδευτικός ανά Γραφείο Συμβουλευτικής και Προσανατολισμού (ΓΡΑ.ΣΥ.Π.), ανά ομάδα όμορων σχολείων. Μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικοί αναμένουν καιρό την οργάνωση και τη λειτουργία των ΓΡΑ.ΣΥ.Π., θεωρώντας τη δομή απαραίτητη, καθώς η επιλογή σπουδών και επαγγέλματος δεν μπορεί να είναι ένα τυχαίο γεγονός. Οι μαθητές/τριες καλούνται να λάβουν σημαντικές αποφάσεις, όπως η επιλογή τύπου Λυκείου που θα φοιτήσουν, η κατεύθυνση τους στη λυκειακή εκπαίδευση, η συνέχιση των σπουδών τους σε πανεπιστημιακά ή μεταλυκειακά ιδρύματα, αλλά και η είσοδός τους στην αγορά εργασίας. Η έλλειψη ενίσχυσης και υποστήριξης τους σε αυτές τις νευραλγικές αποφάσεις μπορεί να έχει πολύ αρνητικές επιπτώσεις στη λειτουργικότητά τους εκπαιδευτικά, επαγγελματικά αλλά και προσωπικά. Γι ́ αυτό το λόγο είναι πολύ σημαντική η επαναλειτουργία και η υποστήριξη του θεσμού, της ομαδικής και ιδιαίτερα της ατομικής συμβουλευτικής που έχει σχεδόν εκλείψει για δύο χρόνια και χωρίς την οποία καταργείται στην πράξη η ισότητα ευκαιριών στην εκπαίδευση και στην εργασία, με το να στρέφονται, όσες οικογένειες αντέχουν οικονομικά, σε ιδιώτες.

Η Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση διαθέτει πλήθος εκπαιδευτικών – σύμβουλων σταδιοδρομίας με αξιόλογες σπουδές και εμπειρία στο αντικείμενο του επαγγελματικού προσανατολισμού και διάθεση για προσφορά, που μπορούν να αξιοποιηθούν δυναμικά για τη στελέχωση του θεσμού και την ουσιαστική λειτουργία του.

Στο πλαίσιο της νέας δομής είναι σημαντικό να διατεθούν κατάλληλα διαμορφωμένοι και υλικοτεχνικά εξοπλισμένοι χώροι για να πραγματοποιούνται οι συμβουλευτικές συνεδρίες, να παραχθεί νέο υλικό, να επικαιροποιηθούν τα ψυχομετρικά εργαλεία και να δημιουργηθεί από το Υπουργείο μία πλατφόρμα εκπαιδευτικών και ακαδημαϊκών πληροφοριών, όπως και πληροφοριών για τις προοπτικές των επαγγελμάτων και των εναλλακτικών διαδρομών τους. Σας επισημαίνουμε επίσης την ανάγκη οργάνωσης ενός ετήσιου μαθήματος Σ.Ε.Π., καθώς ο επαγγελματικός προσανατολισμός πρέπει να παρουσιάζεται συνεκτικά τόσο στο Γυμνάσιο, όσο και στο Λύκειο. Οι αποσπασματικές δραστηριότητες Σ.Ε.Π. των εργαστηρίων δεξιοτήτων στη Γ’ Γυμνασίου δεν αναβαθμίζουν το θεσμό. Η αυτογνωσία, η πληροφόρηση, η λήψη απόφασης και η μετάβαση είναι οι τέσσερις στόχοι του επαγγελματικού προσανατολισμού που εξυπηρετούν τον σημαντικότερο σκοπό του, την καλλιέργεια δεξιοτήτων ζωής των μαθητών και των μαθητριών, ώστε να αναπτύξουν τον εαυτό τους πολύπλευρα και να σχεδιάσουν το εκπαιδευτικό και επαγγελματικό τους μέλλον. Η παραπάνω διαδικασία όμως απαιτεί χρόνο, οργάνωση και συνοχή.

Η ΕΛΕΣΥΠ έχει κάνει πλήθος προτάσεων για την υποστήριξη του θεσμού που η θεματική τους κινείται στη συμβουλευτική και τον επαγγελματικό προσανατολισμό των μαθητών αλλά αφορά και σε άλλες δράσεις. Μία από αυτές είναι η διοργάνωση και υλοποίηση σεμιναρίων και εργαστηρίων για εκπαιδευτικούς Δευτεροβάθμιας και Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Ο σχεδιασμός και η υλοποίηση προγραμμάτων Αγωγής Σταδιοδρομίας, οι σύγχρονες παιδαγωγικές προσεγγίσεις και η εφαρμογή τους, διαθεματικά, στην Αγωγή Σταδιοδρομίας, όπως και οι αλλαγές των επαγγελμάτων στην εποχή των ΤΠΕ και της εξέλιξης της Τεχνητής Νοημοσύνης αποτελούν μερικά από τα θέματά τους. Επιπλέον προτείνεται η διοργάνωση και υλοποίηση ημερίδων/εσπερίδων για γονείς με θέματα σχετικά με το εκπαιδευτικό σύστημα αλλά και τον υποστηρικτικό ρόλο τους στην προσωπική & επαγγελματική ανάπτυξη των παιδιών τους.

Αναμένοντας τη δια ζώσης επικοινωνία μας, επιθυμούμε να τονίσουμε ότι η Ελληνική Εταιρία Συμβουλευτικής και Προσανατολισμού είναι αρωγός σε κάθε προσπάθεια ανάπτυξης και ενδυνάμωσης του θεσμού. Θεωρούμε πως η επαναφορά του θεσμού με τρόπο ουσιαστικό και λειτουργικό, η αξιοποίηση των γνώσεων, της εμπειρίας και της διάθεσης προσφοράς των φορέων και των εκπαιδευτικών που ασχολούνται με τη Συμβουλευτική Σταδιοδρομίας θα ωφελήσει όλους: την μαθητική κοινότητα, τους γονείς, τους εκπαιδευτικούς, τις ευπαθείς ομάδες που πλήττονται ιδιαίτερα από την κρίση και, εν τέλει, την ελληνική κοινωνία στο σύνολό της. Είμαστε στη διάθεσή σας για κάθε δυνατή βοήθεια προς την κατεύθυνση αυτή και προσβλέπουμε σε συνάντηση μαζί σας το ταχύτερο δυνατόν.

Για την επιστολή σε μορφή pdf πατήστε εδώ